roosschweigmann.reismee.nl

Sneaky monkeys & 'green stuff'

Dat zijn 2 steekwoorden van de veeele avonturen die ik afgelopen 2 weken heb meegemaakt. Om te beginnenbij de sneaky monkeys, deze zitten in onze tuin, hebben we gisteren ontdekt. Nadat een chille vrijdagmiddag zonnen in de tuin eindigde in 6 meiden binnen schuilend met alle waardevollespullen en een aap die ervan door was met flesje drinken + sigaretten van Nikita. Die sigaretten wistie vreemd genoeg nog open te maken ook en zo kregen we een aap parmantig met een sigaret in znmond op de schutting.
Onze tuin is 1 grote dierentuin. Dit weekend zouden we op safari gaan, wat helaas is afgelast (heeft hard geregend van de week en dan zijn er bloedzuigersetc) maar eigenlijk hebben we geen jungle nodig voor wilde beesten. Zo hebben we naast apen ook eekhoorns, honden en stekelvarkens in de tuin. 'Stekelvarkens' is inmiddels een begrip geworden. De eerste die er een zag was Janina (Duitse meisje), alleen wist ze het Engelse woord niet en bracht ze dus in haar enthousiasme/paniek uit dat ze die nacht ein stiechelschwein ein stiechelschwein, had gezien! Ik dach tineens 'ooo een stekelvarken!' De andere Nederlandse meiden zaten toen aa een stekelvarken! En de australische meiden, keken elkaar vragend aan: 'ah sthekelfarkerr!' We hebben zo gelachen, en omdat ze het echt een hilarisch woord vinden horen we nu te pas en te onpas ah sthekelfarker'.
In mijn eerste week heb ik de hoogtepunten in en rondom Kandy bezocht en heeft Dhamike ons geleerd over de cultuur en geschiedenis van het land. We hebben onder meer de temple of the Tooth bezocht, de plek waar de heilige tand bewaard wordt en DE trots van Sri Lanka. Meestal kun je er alleen rondkijken en de tand zelf niet zien, maar wij waren lucky bastards, toen we er waren was t geopend. Andere dingen die we hebben gedaan zijn een dansshow (aan t einde liepen er mannen gewoon met blotevoeten over vuurstenen heen!), bezoek aan het national museum, gesprek met een monnik (was erg inspireerend, het meisje was niet veel ouder dan ik en leide eerst een studerend leven in Engeland, maar werd geinspireerd door t boeddhisme en mediteren en heeft langzamerhand besloten haar leven tegaan leiden in de tempel), een bezoek aan thee museum (2e trots van Sri Lanka), hout museum en een traditionele kookles, waarbij we onder andere leerden kokosnoten te raspen (niet zo makkelijk als je denkt;).
In het weekend waren we vrij en ben ik met Nikita (ander NL meisje) naar het olifantenweeshuisgegaan. Mijn plan was eerst om na het vrijwilligerswerk nog een week hier te gaan werken, maar aangezien ik erachter ben gekomen dat t mn olifantenpoep opruimen inhoudt, en ze hier heel makkelijk zijn met omswitchen heb ik de olifanten week omgeswitcht naar een trekking-week, welke ik volgende week maandag zal beginnen en waarbij we oa de hoogste berg v Sri Lanka gaan beklimmen. De olifantjes waren wel heel schattig en leuk om geweest te zijn. Zondagochtend naar een meditatieles gegaan, eerst een uur zittend en toen een uur walk-meditation. De eerste 5min had ik al een slapende voet en ik dacht omg hoe ga ik dit volhouden maar uitendleijk ging het zo snel voorbij en t is echt super chill. Mediteren is hier echt een heel ding.
Zelfs in het gehandicapten weeshuis waar ik deze week voor het eerst heb gewerkt, en waar je echt eigenlijk de longen uit je lijf rent, gaan ze elke ochtend 10min mediteren voor ze de dag beginnen. De eerste dag dat ik aan kwam daar wist ik niet wat ik zag. Een grote ruimte met ongeveer 80 gehandicapten/zieken/gekken bij elkaar, de staff was in eerste instantie nergens te bekennen. Degenen die nog een beetje konden lopen duwden rolstoelen van degenen die daarin zaten. De rest kroop zo'n beetje over de grond en de hygiene liet sterk te wensen over (luiers doen ze niet aan) De eerste 2 dagen heb ik meegeholpen in de groep met de severe disabled children. Dit was echt heftig. Alle kinderen (ik noem ze kinderen maar eigenljik zijn de meeste ouder dan ik) zitten in een rolstoel en kunnen vrijwel niks, je moet ze echt bij alles helpen. Woensdag en vrijdag stond ik op de groep 'joy' waar voora lpsychisch zieken zitten. De kinderen zijn allemaal zo lief. Toen ik vrijdag wegging voor het weekend hield 1 meisje mn hand vast en ze wou me gewoon echt niet loslaten. Ook de zusters zijn heel dankbaar. Ik weet eerlijk gezegd ook echt niet hoe ze het hier doen zonder vrijwilligers want zelfs met is er eigenlijk een tekort aan personeel. Ik heb nu al zin om maandag weer heen te gaan.
Donderdag wilden we naar de cricket game Sri Lanka - New Zeeland gaan, maar die werd helaas afgelast ivm regen. We zijn naar Bamboo Garden gegaan, een pub met erg mooiuitzicht over Kandy. Was echt leuk. De DJ heft ons uitgenodigd voor zijn ‘disco party' vanavond (van 20.00-0.00 jawel het zijn echte nachtbrakers hier) dus we gaan met alle vrijwilligers nu daarheen en daar chillen en eten en verjaardagen van 2 meiden vieren.
Ik wil jullie nog veel meer vertellen maar dan wordt het te lang en langdradig denk ik, maar ik zie dat ik nog 'green stuff' in de titel heb staan. Dat staat voor de plaatselijke drugs. Dhammike heeft die een x gekocht om ons te laten zien (soort bladeren met los tabak en nootje). We mochten t wel proeven als we t maar niet doorslikten. Who wants to try? En Sarah en Janina stapten naar voren. Sarah vond t zo vies dat ze t meteen weer uitspugde, iedereen moest lachen. Toen zei D ineens Janina where's yours? En J wees met zo'n trots Duitser gezicht naar dr maag. Did you swallow it? 'Yes' zei ze heel blij en onschuldig. En toen vertrok dr hoofd ineens, 'scheize'.Je snapt we hebben echt de hele middag nog lol gehad om alles wat ze deed. Verder nog aangevallen door een wilde stier, bussen in en uit gesprongen (is hier normaal, de busdeuren staan gewoon open dus geen paniek als je denkt de bus te missen of een plek hebt dat je uit wilt stappen tussen 2 haltes), allerlei heerlijke Singalese maaltijden geproefd, en nog veel meer!

Reacties

Reacties

jacq(mami)

Wat een leuk verhaal weer. Niets langdradig. heb de foto's op facebook bij Daan gezien. Succes met je werkweek. xxx

Antoinette

wat heerlijk om weer mee te kunnen genieten van je avonturen. niets langdradig hoor, kan me neit genoeg nieuws zijn. Olifantenpoep ruilen voor een trekkingweek lijkt me een goede keuze! blij te lezen dat je het werk wel zo ok vindt, dat je alweer aan het werk wil.

heel veel liefs van ons!!!!!! XX

jill

Hoi Roos, het is echt heel erg leuk om dit allemaal te lezen, je beleeft heel veel! Het werk zal wel heftig zijn en heel hard werken denk ik, wat zijn we dan blij met Nederland he! Heel veel plezier en geniet maar van alles, xJill

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active