roosschweigmann.reismee.nl

Roos what's your name?

Aldus Suranimi, 5jaar, uit het gehandicapten weeshuis. Kinderen hebben door de tijd heen trucjes geleerd om aandacht te vangen, iets wat toch een prestatie op zich is met 94 gehandicapten en 6 zusters. Deze week wordt alweer mn laatste week (en dat verdring ik zoveel mogelijk want ik wil echt geen afscheid nemen). Wat een mooie, liefdevolle, soms ook confronterende tijd heb ik hier. De mensen hebben vrijwel niets en zijn toch zo gelukkig, en zo behulpzaam en dankbaar voor elk klein pleistertje wat je plakt en knutselstukje dat je maakt.
Afgelopen week heb ik een trekking gedaan. We zijn maandag begonnen met een bezoek aan de spice garden. Kregen uitleg over de kruiden die er groeiden en hun werking. Was bv een plant dat als ontharingsmiddel werkte als je t extract ervan op je huid smeerde (deze demonstratie was bij de enige man uit ozne groep die nu nog steeds met een stukje onthaard been rondloopt). Nog een heerlijke aryuveda massage gekregen en toen vol goede moed door naar een olifantenrit (die beesten zijn echthoog!) en daarna de bekende Sigiriya (lion rock) beklommen. Was best een klim met smalle traptredes, maar het was het zeker waard: mooie fresco's op weg naar de top en wat een uitzicht! Uitgeteld de bus in naar Pink Rock, welke geen treden heeft maar echt klimmen over rotsen is. We begonnen in schemer, bereikten de top nog net op tijd, en moesten terug in t donker met zaklampen door de bush, wel een avontuurtje.
Verder een stoepa beklommen (groot heilig boeddhistisch gebouw) . Sri Lanka is 1 van de 3 plekken op de wereld waar dat kan, normaal kun je alleen vanaf de grond kijken. T is denk ik het engste wat ik ooit in me leven gedaan heb. Van te voren werd gezegd niet te gaan als je hoogtevrees had. Ik dacht oo geen probleem. Maar hoe hoger we kwamen hoe smaller de trap werd. Vanaf een bepaald punt was mijn breedte precies breedte vd trap. Zodra er tegenliggers kwamen moest je dus noodgedwongen overdwars staan tegen de reling die nog niet eens tot navelhoogte kwam. 1 blik over de reling naar beneden was een blik in een dal van zo'n 500meter. Ik was als de dood dat er een dikke Duitser of kwaadaardigeman zou passeren en bye bye leven. Gelukkig heelhuids(met trillende benen)beneden gekomen.
Nog een paar mooie tempels bezocht en donderdag de jungle in geweest. Ik wilde dit al eerder doen maar toen werd t afgeraden ivm bloedzuigers. Nu zei de begeleider: donderdag zijn er gegarandeerd bloedzuigers en ze kunnen overaldoorheen dus draag slippers dan zien we ze tenminste. Geef een gil asl je er een hebt dan spray ik een spulletje eroverheen en dan laten ze los. Dus zo gezegd zo gedaan, op slippers de jungle in, was supermooi.(2x gegild;)
Hoogtepunt vd trekking vond ik toch wel Adams Peak, de berg waarvan gezegd wordt dat Adam hier zn eerste voetstappen op de wereld heeft gezet en waar je bij mooi weer de mooiste zonsopgang kunt zien. 22.00 vertrokken we met een busje door de bergen. 1.15 begonnen we met warme kleren en koplamp opaan onze klim, halverwege verloren we onze gids (eigenlijk onze vaste tuktuk driver), pepten hem weer op met water&dextro, en 5200 (soms kniehoogte) treden laterkwamen we dan om 4.30 aan op de top.Daar was het superkoud en eerst dachten we dat t te bewolkt en regenachtig zou zijn om ook maar iets in de ricthing ve zonsopgang te zien, maar ineens brak de lucht open en echt het was zo mooi! Hopelijk lukt t fotos teposten.De terugweg was ook een ervaring op zich, precies dezelfde trappen weer terug maar nu zag je ineens allemaal mooie natuur, watervallen, boeddha beelden.
Vorig weekend nog een weekend naar Anuradhapura, de vroegere hoofdstad geweest. Zaterdag alle hoogtepunten van de stad gezien, supermooie tempels en stoepa's en de heilige boom. Zondag met een jeep de jungle in geweest. Daar een luipaard (!), krokodillen, aapjes, buffels, leguanen, kameleonen gezien. Net 1 min nadat we de eerste krokodil hadden gezien stopte de jeep en zei de gids 'nu houden we pauze, even de benen strekken en misschien willen jullie gebruik maken van nature toilet'. Ik keek m aan is dit een grap? maar nee het was bloedserieus. Ja amahoela ik ga echt niet naast die krokodil dacht ik, maar eigenlijk moest ik best wel nodig plassen. Dus er zat niks anders op, uiteindelijk toch gegaan, met lachende gids op wacht. Denk dat ik Nederland straks niks meer eng vind.
De tijd vliegt voorbij. Vrijdag ga ik Kandy, het weeshuis en het vrijwilligershuis verlaten voor een laatste week reizen langs de zuidkust. Ik start in Mirissa, het mooiste en minst touristische strand. Daar leren surfen.Ga dan door naar Unawatuna (ander strandje, hangmatjes), Galle (stad met geschiedenis, VOC) en HIkkaduwa (hippiedorpje, mooi snorkelen) en dan alweer richting vliegveld en richting Thailand. Nu eerst nog even genieten van de laatste 2 weekjes Sri Lanka, een eiland dat znletterlijke vertaling'prachtig eiland', zeker eer aan doet!

Reacties

Reacties

Toos

Hoi Roos,
Zo zittend achter m'n comp. komt jouw verhaal voorbij, wordt uit de werkelijkheid gehaald, wat een mooi verhaal, nog veel plezier daar en straks in Thailand!! Geniet ervan,
Ik probeer weer verder te gaan met waar ik mee bezig was......
liefs Toos

jacq (mami)

had de verhalen al gehoord maar het is evengoed leuk om ze te lezen. succes in je laatste weken en neem ook de tijd om te genieten. xx

jill

Lieve Roos het is echt een heel avontuur vol bijzondere gebeurtenissen, heel erg leuk om het allemaal zo lezend een beetje mee te maken! Sterkte met het afscheid en heerlijk genieten van al het nieuwe, veel plezier!x Jill

jacq (mami)

leuke foto's zag ik pas later!!!!

Francis

Hoi Roos,
Wat een mooi stukje. Heel erg leuk om te lezen! Echt bijzonder wat je allemaal meemaakt. Geniet ervan en heel veel plezier en succes met alles! xx Fran

Antoinette

lieve Roos, wat kun je toch heerlijk verhalen schrijven en wat fijn dat ik zo een beetje mee kan genieten. Ik was al weer zo benieuwd naar hoe het met je ging. geniet nog met volle teugen en wie weet krijg je me door al je verhalen en foto's nog eens zo gek om naar Azië af te reizen!
dikke kus en ik hoop dat het afscheid mooi en goed is.

Daan gebroeder

Ik lees een verhaal alsof ik een boek lees, wetend dat ik mijn nederlands talenten eind dit jaar nog op de proef moet stellen.... Niet alleen daar ben ik jaloers op, maar wauw wat een verhaal en gebeurtenissen. Ben super jaloers en trotser dan trots op je! Geniet ervan allerliefste zusje!! xxx

Cecile

Hoi Roos. Ik zit aan een zwembad in Noord Thailand je verhaal te lezen. Wat maak je veel mee! Ik denk vaak aan je als we hier rijden. De mensen zijn hier super aardig en het is hier heel mooi. Je zult het vast fijn hebben.
Heel veel groetjes, Cecile.
O ja, niet vergeten in Bangkok te fietsen met de mensen van Co. Van Kessel!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active